30.10.08

أين أنت من الدعوة إلى الله؟؟

كتير باسمع من الشيوخ كلام بالمعنى ده موجه لينا كأفراد عاديين "مش دعاة ولا شيوخ دارسين"
عملت إيه لنشر الإسلام؟
الدعوة إلى الله واجبة على كل مسلم
لما تقف قدام ربك يوم الحشر.. هتقول له أنا عملت إيه للإسلام؟

وكلام كتير بنفس المعنى
وفعلا كلنا شايفين ناس كتير بدأت تفكر في وسيلة أو أخرى عشان تدعو إلى الله، كله عايز يبقى قدم حاجة كويسة
ويبدأ التفكير... ويستمر البحث وفي الآخر.. يصل لأسلوب جديد ومبتكر لنشر الدين، أو على الأقل توعية المسلمين للحاجات اللي هم بيغلطوا فيها...

لكن في ناس تانية تلاقيها بتعمل حاجات غريبة جدا... ومتوقعة إنها كده بتنفع الدين
ودي بعض الوسائل الجبارة اللي شفتها
-----------------------------------

رجعنا من الكلية ووصلنا مدينتنا.. صليت العصر أنا وأصحابي في مسجد في الطريق قبل ما كل واحد يروح بيته.. وخرجنا وقفنا نتكلم شوية
واحنا واقفين لقينا واحد قرب مننا.. قرب كمان.. بقى واقف معانا
بدأنا نبصله.. قال لنا : السلام عليكم
= عليكم السلام
- أخوكوا فلان الفلاني باشتغل كذا
= أهلا وسهلا
(برضه مش فاهمين حاجة.. وباصين له باستغراب مستنيين نفهم)

- كنت عايز أكلمكوا عن حاجة بعد إذنكوا..
= اتفضل
(إيه الحكاية؟... هيقول لنا الوقفة بعد الصلاة بدعة ولا إيه)

- طيب صلوا ع النبي..
= عليه الصلاة والسلام
- لأ.. ما اسمهاش عليه الصلاة والسلام
= (!!) أمال إيه
- اسمها صلى الله عليه وسلم
= (!!!) تفرق يعني؟
- طبعا.. صلى الله عليه وسلم دي معناها إن الصلاة دي من الله على الرسول، لكن تقدروا تقولوا لي يعني إيه عليه الصلاة والسلام؟
= يعني صلاة من الله على الرسول
(يا رب يتكلم في الموضوع اللي هو عايزه بقى)

- ازاي بقى من الله؟ إذا كنتوا قايلين عليه الصلاة والسلام.. يعني مش مذكور الصلاة من مين..
= طيب ما هو معروف إنها من الله
- بس لازم تقولوها.. عشان تحددوا هي من الله ولا من حد تاني
واحد من اللي معايا : طيب أسيبكوا أنا يا جماعة عشان اتأخرت على البيت
(يا بن الذين.. هتسيبنا في الورطة دي وتكت؟)

واحد تاني : طيب خدني معاك يا فلان عشان نركب مع بعض
(يا ولاد الـ... حلاااااال )

(ما بدهاش بقى) العبد لله : طيب عموما حصل خير.. معلش أستأذنك أنا كمان عشان لسة جاي من الكلية

----------------------------------
أحسن اسلوب بقى في الدعوة هي اللي الواحد بيختار المكان والوقت المناسبين ليها
وعشان كده :

ممكن تبقى واقف في الكلية... بتسمع حد بينادي عليك..
انت مطنش
النداء بيزيد وبيعلى
وانت ولا هامك
لا خلاص ما بقاش ينفع تسكت على النداءات دي...

إنه نداء الطبيعة

تدخل حمامات كلية طب قصر العيني..
وإذ بأحدث اسلوب دعوي ...
أمامك مباشرة..
مش هينفع تعمل نفسك ما خدتش بالك أو ما قريتوش..
أصله في وشك على طول..

على الحيطة تلاقي مكتوب بخط جميل:
حلق اللحية حرام بإجماع الأئمة الأربعة
الصلاة نور
يا سلاااااااااام.. كتر خيرك والله
برضه ممكن تلاقي مواضيع دعوية تانية مفتوحة .. سواء في الكلية أو في حتت تانية... لكن كلها بتتبع نفس الأسلوب المبتكر
كيف يخرج النساء بالبنطلون ألا يوجد رجال في البيوت؟
احترسوا... فقد ظهرت علامات يوم القيامة
"ممكن تلاقي واحد شاطب على كلمة يوم القيامة قال يعني عشان ما تبقاش مكتوبة في الحمام"

-------------------------------

بجد... حاجات بتخلي الواحد عايز يشد في شعره
يا ترى الحاجات دي بتنفع الإسلام ولا لأ..
ولا هي أساسا بتضره أكتر مما بتنفعه؟
طيب في حد سمع واحد بيحكي ازاي اهتدى.. لقاه بيقول دخلت الحمام ولقيت جملة كذا كذا عن الصلاة .. قعدت أعيط وتبت بعدها؟؟

يا ترى إيه أحسن أسلوب ممكن الإنسان العادي يعمله عشان يدعو إلى الله؟
عايز أسمع (أقرا يعني) وجهة نظركوا

هناك 5 تعليقات:

أميرة يقول...

بجد يا اسلام اتكلمت عن أكتر حاجة مستفزة بشوفها كل يوم تقريبا ..

زي واحدة بقولها مرة "أنا معتمدة على الله و عليكي في الموضوع ده" تقوم تقوللي لألألألألأ اسمها "معتمدة على الله ثم عليكي" !!! قلتلها ياستي مفهوم ما هو أكييييييييييد أنا فاهمة كده و ربنا عالم بالنوايا ... تقولي لألألألألألأ إلا هفوات اللسان ، هي دي اللي بتدخّل نار جهنم !!! ......... لا تعليق

و واحدة تانية كانت قاعدة جنبي في الترام و أنا بقرأ في رواية ... قالتلي السلام عليكم يا أختي .. قلت في بالي (بدأنا) فقلتلها و عليكم السلام .. قالتلي كمليها .. "وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته" عشان تاخدي ثوابها ! .. قلت في سري (الصبر يارب) ... قلتلها ماااااااشي خير ؟ ... قالتلي إيه اللي بتقريه ده ؟ قلتلها عادي .. رواية .. قالتلي طب مش أولى تقري القرآن الكريم ؟ قلتلها و مين قال إني مش بقراه ؟ قالتلي مأنا شايفاكي أهو !! .. قلتلها بس منتيش معايا طول اليوم و متعرفيش إذا كنت بقراه في أوقات تانية ولاّ لأ .. و استأذنت و قمت ...

بس خلاصة القول ... الناس دي عامة مبينفعش معاها مناقشة .. بيبقى اتعملهم غسيل مخ مكثف و معتقدين إن معاهم رخصة يكفروا أي حد بأي شكل !
لا بيفكروا امتى تنصح و لا إزاي تنصح و لا حاجة خالص !

و ردا على سؤالك في الدعوة .. أنا شايفة إن الدعوة الصامتة هي أبلغ بكثير من الدعوة ذات النبرة العالية .. إن الواحد يبقى قدوة في كل شئ على قد ما يقدر .. يراعي ربنا في كل حاجة بيعملها .. و والله لو كل واحد بس يركز في نفسه شوية هيبقى أحسن لينا كلنا ..

إيه الرغي ده ؟؟؟؟؟
:S :S

غير معرف يقول...

عندك حق
التطبيق أقوى بكتير من الكلام.. خصوصا لما يكون واضح إن مفيش تنفيذ للكلام ده

ولو إني عايز أقولك برضه في أول نقطة دي ممكن يكون عندها حق
:)

للأسف أنا مش عارف الحديث، بس سمعت فعلا (من شيخ أزهري) إن النبي نبه على النقطة دي
إننا في الحاجات اللي زي دي نقول الله ثم الرسول
بس زي ما باقول لك مش عارف الحديث.. فمش هاقدر أأكد على النقطة دي
وأنا نفسي عايز أتأكد منها

لكن التانية دي...
سيبك منها
:)

وحصل معايا إن واحد شافني باقرأ قرآن من على الموبايل.. قعد يكلمني عشر دقايق "بدون مبالغة" عن إننا مأمورين ما نهجرش القرآن ده "اللي هو الورقي يعني".. لأن هو ده اللي النبي جه بيه.. واللي ع الموبايل ده ما ينفعش
والمشكلة إن هو نفسه في الآخر قال لي على فكرة ده مش رأي شيخ.. ده أنا باكلمك بالفطرة.. لأن الفطرة السليمة هي اللي بتقول كده
أنا سمعته للآخر وقلت له جزاك الله خيرا.. وكملت قراية

غير معرف يقول...

الحديث آهو

5 - عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال لرجل قال له ما شاء الله وشئت : أجعلتني لله ندا ؟ قل : ما شاء الله وحده
الراوي: - المحدث: ابن القيم - المصدر: مدارج السالكين - الصفحة أو الرقم: 1/602
خلاصة حكم المحدث: صحيح

الحديث موجود بكذا رواية هنا.. منها الضعيف ومنها الصحيح
وفيها روايات الرسول أمرهم يقولوا ما شاء الله ثم شئت

http://dorar.net/enc/hadith/%D9%85%D8%A7%20%D8%B4%D8%A7%D8%A1%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%88%D8%B4%D8%A6%D8%AA/p

أميرة يقول...

أنا أول مرة أسمع الحديث ده ، وكويس إنك قلتلي عليه .. شكرا عالمعلومة ..

هي بس النقطة في حاجة .. إني عشان أنصح حد و بافتراض إن اللي بيقوله صح 100% ، أسلوبي نفسه مهم جدا .. يعني ليه تنصح حد و انت "بتكبسه" في أول الكلام ؟ و تخليه خايف يرد عليك بأي كلمة لا تقوله إيه ده ! كده غلط ! كده حرام ! ... هو ده قصدي .. العامل النفسي مهم جداااااااااااا :)

غير معرف يقول...

أكيد طبعا
أهم حاجة الأسلوب.. والتوقيت والموضوع نفسه كمان

يعني زي الحكاية اللي قلتيها دي
واحدة بتقرأ كتاب..
أكيد ثواب القرآن أكبر.. بس القراية في حد ذاتها مش حاجة محرمة يعني..
خصوصا زي ما قلتي إنها ما تعرفكيش عشان تحكم إنتي بتقري قرآن ولا لأ
يبقى إيه وجه "الدعوة" في كده؟

أو التاني اللي بيقول لي أنا باكلمك بالفطرة لأن فطرتي سليمة.. وهي الصح
مع إن أساسا أيام النبي ما كانش في مصحف ورقي أصلا